detail
Op een mistige dag
lijnopname in de schotel
referentiebeeld
referentiebeeld

Op de grijze zijgevel van de flat Groeneveen in de Amsterdamse Bijlmer lijken een handvol glinsterende pailletten in een wijds gebaar uitgestrooid. De zon weerkaatst in de metalen schotels, en wie de tijd neemt om met het hoofd in de nek een blik te werpen op de hol gebogen voorwerpen, ziet stedelijke landschappen en parken als een weerspiegeling van de Amsterdam Zuidoost met haar flats en groene parken. De ronde vormen kunnen gezien worden als een echo van de schotelantennes die veel flats in de Bijlmermeer sieren. Rein Jelle Terpstra ontwierp de schotels met in gedachten pailletten of lovertjes die in diverse culturen gebruikt worden om kleding te versieren. Vaak worden knoopjes, schelpen, spiegeltjes of muntjes gebruikt. Ze kunnen, naast het doel om te versieren, ook een talismanfunctie hebben en beschermen tegen onheil en kwade krachten.

Rein Jelle Terpstra ontwierp dit werk voor de flat waar in 1992 een Boeing van El Al neerstortte. Hij wilde niet expliciet een herdenkingsmonument maken, maar koos een vormentaal die de installatie van meer dan één betekenislaag voorziet. De aard van de installatie weerspiegelt de plaats en haar geschiedenis op meerdere manieren. De paillettenvorm is een verwijzing naar de multiculturaliteit van de Bijlmer. Het is een speels en ‘licht’ monument juist door het idee van het lichtspel van de schotels dat onheil afkaatst, de omgeving weerkaatst en tegelijkertijd beelden uit de wereld binnenhaalt zoals schotelantennes doen. Het werk presenteert zich op verschillende manieren aan het publiek. De metro naar station Ganzenhoef zoeft er langs: in een flits trekt het werk voorbij. Of het werk vormt de achtergrond voor drie babbelende flatbewoners in de meizon, aan de voet van de flat Groeneveen. Terpstra verwerkt verzamelingen in zijn werk en voegt diverse beelden op een dusdanige wijze bij elkaar, dat geen eenduidig verhaal ontstaat. De schotels van de Bijlmerflat hebben dat effect ook, door het gebruik van een universele ronde vorm, die in veel verschillende culturen een betekenis heeft.

Machteld Leij